zondag 11 september 2011

Wereldhit



Soms weet je van een liedje dat je nog maar half gehoord hebt, dit wordt een wereldhit. 
Dat overkomt je maar zelden, want als je dat vaak zou hebben, zou je bij elke platenmaatschappij goud geld kunnen verdienen. Hits zijn nou eenmaal moeilijk te voorspellen.
Ik moet een nummer gewoonlijk een paar keer horen voor ik het mooi vind. Liedjes die je de eerste keer al mooi vindt gaan meestal ook weer snel vervelen.
Behalve liedjes van je favoriete artiesten, die vind je sowieso mooi.
De voorbeelden die ik hier wil noemen komen gek genoeg beide uit 1991.
Het eerste is het nummer "Losing My Religion" van R.E.M. Toen ik dat op de radio hoorde, wist ik meteen, dit wordt een wereldhit. R.E.M. was al 10 jaar bezig en redelijk succesvol, maar ze hadden nog nooit een grote hit gehad. En dit was hem.
Het tweede voorbeeld is "Smells Like Teen Spirit" van Nirvana. Nirvana was een punkband die alleen bij de punkscene enige bekendheid genoot. Ik had al wel eens iets van ze gehoord. En ik weet nog, toen ik op de radio enkele liedjes van de LP "Nevermind" hoorde, waaronder de single "Smells Like Teen Spirit", heb ik m'n zoon gebeld en gezegd: Nirvana heeft nu een LP, die gaat het helemaal maken. En ook deze plaat werd een wereldhit.
Nirvana had hiervoor één LP gemaakt die heette "Bleach". Deze werd na het succes van "Nevermind" opnieuw uitgebracht en opende de markt voor andere Amerikaanse punkbands. In 1994, het jaar dat Kurt Cobain zich van het leven benam, stonden er tegelijkertijd 2 punkbands in de Amerikaanse top 10. Dat waren "Green Day" en "The Offspring".
In Nederland was het wat minder, hoewel de LP "Dookie" van Green Day 40 weken in de hitparade stond in 1995.
Op het album "Bleach" van Nirvana staat ook de cover "Love Buzz" van Shocking Blue. Geen wereldhit maar wel leuk om eens te horen.

1 opmerking:

  1. Ha, ik had het bij het nummer Lithium; toen ik dat hoorde dacht ik: yeah, dit wordt een hit!... Werd het uiteindelijk ook, drie singles later. Volgens mij had ik About A Girl van de 1e LP al eens eerder voor je op een mixtape gezet, na Patti Smith's Dancing Barefoot (dat dezelfde gitaarriff heeft).

    BeantwoordenVerwijderen