woensdag 19 oktober 2011

Inderdaad ja.



In 1959 promoveerde FC Volendam naar de eredivisie. Met de trein ging het elftal naar de uitwedstrijden. Dick Maurer alias Dicky Kick, onze rechtsback, had dan altijd z'n gitaar mee en vermaakte de medereizigers met mooie gospelliedjes. Na enkele nummers ging hij dan met de pet rond, het voetbal was toen nog geen vetpot.
Hij studeerde lichamelijke opvoeding aan het CIOS en was later gymnastiek-leraar. Ik liep toen op de Mulo en wij hadden op zaterdagochtend gymles van Dick. Meestal was hij zonder ontbijt naar de gymzaal gesneld en dan mocht ik naar zijn moeder om een pot thee en wat boterhammen te halen. Zij runde een sportzaak even verderop aan de Julianaweg, waar nu Intersport van Kees Tol Pier is gevestigd. Ik vond dat helemaal niet erg want ik werd dan geholpen door zijn jongste zus Annie en daar had ik toevallig een oogje op.
De gitaar van Dick heb ik later voor 25 gulden kunnen kopen van z'n broertje Wim die inmiddels de eigenaar was. Dit was mijn eerste gitaar.
Dick Maurer was de eerste Volendammer die op de radio te horen was. Omdat FC Volendam kampioen was geworden, zond de KRO een live programma uit vanuit de AMVO. Enkele mensen van de voetbal werden geïnterviewd en Dick speelde met zijn trio enkele nummers. Het trio bestond verder uit Michael de Jong, van Antoon de Jong de manufacturenwinkel aan de Meerzijde, hij speelde contrabas en m'n broer Niek de Wit op drums. Zij speelden o.a. "He's Got The Whole World In His Hands" en "Baco Flaco".
Tijdens dit programma werd ook het spelletje "geen ja geen nee" gespeeld met Dick als deelnemer. Hij had van te voren geoefend om steeds "inderdaad" te zeggen in plaats van "ja". Maar toen Kees Schilperoord de eerste vraag stelde, antwoordde Dick met: "Inderdaad ja", en hij was direct uitgespeeld. Het lied wat hier bij hoort is "Baco Flaco" van Juan Serrano.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten