maandag 10 januari 2011

"Oude" bekenden


Crossover een nieuwe band met o.a. de broers Steef en Evert-Jan Reilingh en Dick Plat speelt a.s. zondagmiddag in het strandbadrestaurant. Toen ik dit las kwam ik in een timewarp naar 1966. Een goede vriend van me, die in Edam verkering had, had daar een bandje zien spelen in een patatfabriek. Hij zei tegen mij:”Die moet je zien”. Dus bij de volgende gelegenheid, ze zouden spelen in een boerderij bij de grote kerk, gingen mijn vriendin en ik naar Edam. Een grote ruimte was met netten ingericht en zitplaatsen van aardappelkisten langs de zijkant. Op het podium een band die fantastische muziek speelde, Stones, Pretty Things en vooral Them. Zij waren: Piet Mol (van meester Mol) – zang, Steef Reilingh – gitaar, Evert-Jan Reilingh – bas, Piet Veerman (van de Jozef) – keyboard en naar ik meen Bas van Poelgeest op drums. Zij noemden zich Zoock. Steef speelde virtuoos gitaar met zijn vingers, dus zonder plectrum, dat was heel bijzonder. Een van de hoogtepunten van de avond was hun vertolking van “Baby Please Don't Go” van Them. Geïnspireerd door de goede muziek van Zoock werd daar ter plekke de band die later “Alles” zou heten opgericht. Na een paar flesjes bier, die je daar voor een habbekrats kon krijgen, kwam ik in gesprek met Kees Kroon (Aris) en Ton Kwakman (pech). We besloten ook een band te beginnen. Met als zanger Cor Kemper (de Borre) die ik nog kende van een eerdere poging. Bas van Poelgeest is later nog drummer geweest in de band Alles en Evert-Jan bassist. Steef en Evert-Jan hebben beiden na elkaar in the Left Side gespeeld samen met Dick Plat. Dick is natuurlijk bekend van de BZN. Echte oude bekenden.

2 opmerkingen:

  1. En dan was er nog die andere legendarische Volendammer band die het basloopje van Baby Please Don't Go had geleend...!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bedoelt Peanut Crisp? Die moet ik nog eens op YouTube zetten.

    BeantwoordenVerwijderen