zondag 3 juli 2011

Kermisplaat


Iedere kermis heeft wel een speciaal lied dat aan die kermis verbonden is. Dat liedje hoor je overal dat jaar en iedereen zingt het mee. Jaren later weet je nog precies: dat was die kermis met "As me stoepie moar skôn is". Of wat langer geleden: de kermis van "It's All Over Now".
Als kleine jongen stond ik met m'n neus tegen het raam gedrukt bij het café van Jop als daar Dicky Kaart speelde met z'n broer Ray. Zij waren trombonist en trompettist van de Duch Swing College Band en speelden gewoon op kermis in een Volendams café. In die tijd speelden er live bandjes in de cafés, later kwamen de jukeboxen en kon je je eigen kermismuziek draaien. Ook dat raakte weer over, want de barkeepers gingen platen en bandjes draaien met kermismuziek erop. In bar de Molen hadden wij wel enige invloed op de muziekkeuze, zo herinner ik mij nog een kermis met "Like A Rolling Stone" van Bob Dylan die net een week uit was. Dat moet in 1965 geweest zijn. Dat was ook de kermis dat we voor het eerst verkleed waren. We hadden allemaal een ketelpak aangetrokken en ik een stofjas. Jan Sam, een van de obers van de Molen zag ons in de verte aankomen op de dijk en stuurde alle vreemdelui naar buiten met als smoes dat er geveegd moest worden. Zo konden wij bezit nemen van een lege bar en daar ons kermisgeld verteren.
Ik vond de kermissen met jukebox-muziek de mooiste, maar dat lag hem waarschijnlijk aan mijn leeftijd toen.
Ik was 15 en in de kelder van café Jaap de Bok stond een jukebox met het nummer "Three Steps To Heaven" van Eddie Cochran. Dat was mijn kermisplaat van het jaar 1960. Ik ben altijd fan van Eddie Cochran gebleven en ik heb alle opnames die hij ooit gemaakt heeft op m'n computer staan. Daar luister ik nu naar terwijl ik dit verhaaltje schrijf .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten